УЧЕНИЧКИ ПАРЛАМЕНТ

ШТА ЈЕ УЧЕНИЧКИ ПАРЛАМЕНТ?

Ученички парламент је законом загарантована формална институција, која ученицима омогућава демократски начин удруживања ради заступања интереса свих ученика у школи, као и учешће ученика у доношењу одлука које се њих непосредно тичу.

Ученички парламент се оснива ради:

1) давања мишљења и предлога стручним органима, школском одбору, савету родитеља и директору о: правилима понашања у школи, мерама безбедности ученика, годишњем плану рада, школском развојном плану, школском програму, начину уређивања школског простора, избору уџбеника, слободним активностима, учешћу на спортским и другим такмичењима и организацији свих манифестација ученика у школи и ван ње и другим питањима од значаја за њихово образовање;

2) разматрања односа и сарадње ученика и наставника, васпитача или стручног сарадника и атмосфере у школи;

3) обавештавања ученика о питањима од посебног значаја за њихово школовање и о активностима ученичког парламента;

4) активног учешћа у процесу планирања развоја школе и у самовредновању школе;

Циљ активности је подстицање толеранције, активизма и креативности код ученика.

Парламент чине по два представника сваког одељења у школи. Парламент се бира сваке школске године и има председника, заменика председника и записничара.

Представници су у обавези да о свим садржајима, идејама, закључцима обавештавају своје Одељенске заједнице.

Руководиоци овим телом су председник Ученичког парламента и чланови Тима наставника координатора за Ученички парламент.

Састанци ће се одржавати у  месецима који су назначени у Програму рада овог тела.

О раду парламента се редовно обавештава највиши стручни орган школе – Наставничко веће. Ученички парламент има пословник о раду.

Програм рада парламента саставни је део годишњег плана рада школе.

Ученички парламенти школа могу да се удруже у заједницу ученичких парламената, као и да сарађују са удружењима и организацијама које се баве заштитом и унапређењем права ученика.

Због чега је значајно постојање ученичких парламената?

  • Због тога што гарантује основне слободе ученика, кроз остваривање права на слободу говора, изражавања, слободу удруживања, слободу изражавања сопственог мишљења.
  • Ученички парламент омогућава лични развој ученика.
  • Пружа могућност колективног одлучивања кроз ученичке парламенте и доприноси побољшању атмосфере и живота у школи.
  • Ученички парламент доприноси развоју колективног односа и изградњу партнерства са наставницима, стручним сарадницима, директорима и органима школе.
  • Ученички парламент је место које омогућава сарадњу, уважавање различитих аргументација и ставова.
  • Ученички парламент подразумева усвајање демократског знања и вредности, кроз прихватање различитости.
  • Ученички парламент омогућава развој демократске културе.
  • Ученички парламент омогућава бољу комуникацију и подстиче доношење заједничких одлука прихватљивих за све стране.

Зашто је битно да ученици буду укључени у процес одлучивања кроз ученичке парламенте?

  • Зато што ученици најбоље разумеју своје потребе.
  • Зато што најбоље препознају своје проблеме и проблеме својих вршњака те у том смислу могу да омогуће школи да им што боље изађе у сусрет.
  • Зато што ученички парламент пружа могућност учешћа свих ученика без обзира на расну, верску, националну, имовинску или полну припадност.
  • Зато што се кроз ученички парламент лакше чује глас свих група и подгрупа у школи било да су у питању избеглице, интерно расељена лица, мањинске групе или лица са сметњама у развоју.
  • Зато што млади треба да учествују у процесу одлучивања, јер на тај начин јачају своје самопоуздање и постају одговорне личности.
  • Зато што ће се школске одлуке боље и спремније реализовати.
  • Зато што се развија демократско друштво и праведније уређује школски живот.
  • Зато што се тако побољшава однос и сарадња између ученика и наставника, васпитача или стручних сарадника.
  • Зато што то утиче на њихову бољу информисаност.
  • Зато што на тај начин они могу да подстакну активније учешће родитеља у школском животу.
  • Зато што са својим идејама могу да покрену и реализују пројекте у сарадњи са органима школе.
  • Зато што могу да покрену питања значајна за ученике у локалној заједници.

Добробити од оснивања ученичких парламената

  • ЗА УЧЕНИКЕ
  • ЗА ШКОЛУ И НАСТАВНИКЕ
  • ЗА РОДИТЕЉЕ
  • ЗА ЛОКАЛНУ ЗАЈЕДНИЦУ
  • остваривање права гарантованих међународним и националним документима
  • прихватање права и одговорности
  • уважавање личности ученика
  • свестран развој ученика
  • искуство тимског рада
  • учење о различитости и недискриминаторском понашању
  • јасна и благовремена информисаност свих ученика
  • могућност утицања на одлуке битне за ученике
  • квалитет сарадње између ученика и наставника
  • веће задовољство радом и животом у школи
  • боља сарадња и комуникација са ученицима
  • упознавање са жељама и потребама ученика
  • смањивање одговорности и подела обавеза
  • задовољство доношеним одлукама, без присиле
  • смањивање времена које се троши на увођење реда и дисциплине у свакодневном раду
  • лакша адаптација на промене
  • веће задовољство радом и животом у школи
  • одговорна деца која су свесна својих могућности и спремнија на бољу комуникацију
  • лакше идентификовање потреба свих страна
  • боља сарадња и задовољство школским процесом
  • мањи број конфликтних ситуација које настају услед незадовољства школским животом између родитеља и деце
  • примена научених вештина (прихватање различитих мишљења, толерантност, могућност аргументованог дискутовања…) у породичном животу кроз обострано учење и контат
  • активно укључивање у школски процес
  • лакше упознавање са потребама ученика и адекватно прилагођавање локалних акција
  • лакша и боља информисаност о животу у школи
  • боља расподела наменских средстава
  • могућност двосмерне комуникације ради реализације заједничких циљева
  • квалитет рада школа се побољшава чиме се побољшава квалитет живота у локалној заједници

 

У школској 2023/24. години Ученички парламент чине 26 ученика седмог и осмог разреда ОШ „Бранко Радичевић“.

Председник Ученичког парламента: Јана Лазаревић, VIII 3

Потпредседник: Момчило Хинић, VII 3

Записничар: Сара Радојичић, VIII 4

Радом Ученичког парламента координишу:

Наталија Буквић, наставница историје

Ивана Глувић, наставница биологије

Драгана Кукобат, наставница музичке културе

Слађан Игњатовић, наставник физике

Марина Илијевски, педагог школе

ЧЛАНОВИ УЧЕНИЧКОГ ПАРЛАМЕНТА

АКТИВНОСТИ УЧЕНИЧКОГ ПАРЛАМЕНТА

Print Friendly, PDF & Email