Поштовани родитељи,
У овом тренутку се можда осећате узнемирено и због тога што нисте сигурни на који начин да разговарате са својом децом. Које информације да им пренесте, на који начин, да ли да исказујете сопствену забринутост и како да одговорите на питања која ваше дете може имати. У сарадњи са Креативним центром психолог Невена Ловринчевић написала је неколико савета за родитеље о томе како разговарати са децом о вирусу корона. Текст можете прочитати ОВДЕ.
Додатне информације које ће вам помоћи на овом „задатку“ можете пронаћи и на сајту УНИЦЕФА-а (https://www.unicef.org/serbia/medija-centar/vesti/kako-razgovarati-sa-detetom-o-pandemiji-novog-korona-virusa-covid-19)
Савети педагога
Поштовани родитељи,
Ваша најважнија животна улога, која и у редовним околностима није нимало једноставна, нашла се на правом испиту. Никада није лако ускладити све улоге, обавезе и захтеве које нам свакодневница намеће, а у ситуацији за коју нико од нас није припремљен, то представља посебан изазов. Кад се томе додају страх, повећана опрезност, брига, туга, као очекиване и нормалне реакције, које засигурно утичу на наше свакодневно функционисање, јасна је тежина ваше родитељске улоге.
Иако смо ми као школа, ваши учитељи, наставници, стручни сарадници, ту за вас за сваки вид подршке и сарадње, свесни смо да је највећи терет на вама.
Следе неки од савета који вам могу помоћи да себи и својој породици наредне дане учините лепшим и лакшим.
Кључна реч ових дана је организација, организација времена, простора, задужења. Поделите задужења и ту поделу истакните на видном месту.
Направите ритам дана, слично распореду часова. Нека у томе учествује цела породица; учините га веселим, обојите, илуструјте… Истакните га, такође, на видном месту, као подсетник. Неопходно је водити рачуна о усклађености дневних ритмова свих чланова породице. Што је породица бројнија, овај задатак је тежи, а потреба за вашом сналажљивошћу и креативношћу већа.
Нека дневна рутина буде слична уобичајеном радном дану (време устајања, почетка наставе/посла, оброци и сл.); водите се телевизијским часовима и другим школским обавезама ваше деце, као и сопственим пословним и другим обавезама. Викендом ову сатницу можете мало померити и обавезе „релаксирати“.
Не дозволите да завлада хаос (да једе ко кад стигне и сл.), јер то може имати бројне негативне последице, на ваше здравље, расположење, квалитет испуњавања обавеза, али и односе у кући. Сада, више него икада, имате прилику за заједничке породичне активности.
Започните дан заједничким телесним вежбама, једите заједно, упознајте се, забавите. У наредним данима ћемо са вама делити многе предлоге о томе како да квалитетно проведете време у овим наметнутим и необичним околностима.
Пратите како ваше дете испуњава школске обавезе, да ли на време ради домаће задатке, да ли има недоумице и проблеме, да ли се сналази на платформи за учење и са осталим дигиталним захтевима. Ако је вама и вашем детету потребна додатна помоћ, реците то наставнику.
Немојте стално учити са дететом, то не радите ни у школи, омогућите му самосталан рад, а укључите се код преслишавања, прегледања урађеног или му отклоните неку нејасноћу.
Нека учење и рад не трају током целог дана. Дневним распоредом ограничите време за то (нпр. до 16 часова).
Организујте простор. Колико год добре стамбене услове имали, простор који сада треба да замени учионицу, канцеларију, фискултурну салу и и игралиште, има своја ограничења. Потрудите се да дете има свој радни простор, као и да, током трајања телевизијских часова, има несметану прегледност и услове за писање.
Договорите се да време за учење буде подељено на сегменте (можете симулирати школско звоно), а током пауза размените утиске, освежите се воћем, одиграјте уз омиљену песму.
Када завршите са обавезама, препустите се бројним активностима:
- Певајте, плешите, глумите.
- Гледајте онлајн представе, посетите музеје, похађајте онлајн курсеве и обуке.
- Играјте друштвене игре (право је време да се научи шах, домине…).
- Направите заједнички цртеж или пано, организујте изложбу радова.
- Направите честитке, сликовнице, стрипове.
- Правите креације од теста, пластелина, папира, овладајте вештином оригами (постоје бројни туторијали на јутјуб каналу).
- Кувајте и месите заједно.
- Направите гињол лутке и организујте луткарско позориште.
- Са децом око света, кроз игру и глуму обиђите далеке земље.
- Организујте квизове, игре асоцијација, пантомиме, игре „колико се познајемо“ (изванредна прилика да боље упознате вашу децу а и она вас).
- Причајте о ванредним стањима детињства и младости вас и ваших родитеља.
- Гледајте фото-албуме, направите породично стабло.
- Организујте видео-конференције са бакама, декама, теткама…
Наравно, одвојите бар мало времена за себе, а то исто омогућите и свом детету. Сигурно ће му пријати да се мало осами, ужива уз своју омиљену музику, контактира са својим вршњацима.
Оно што никако не треба изгубити из вида је да сте ви главни модели понашања вашој деци и да ће се и у овој ситуацији угледати првенствено на вас. Зато, будите прибрани, оптимистични и пружите им сигурност. Не излажите претерано себе, а посебно своју децу, узнемирујућем медијском садржају, која се тичу актуалне ситуације.
Знамо, за све ово је потребно много труда и стрпљења. Ми верујемо у вас и ту смо да вас подржимо у свему.
Школски педагог
Јелена Ботић
Уколико вам недостају идеје за креативно провођење слободног времена са вашим школарцима, нудимо вам неколико предлога
САВЕТИ ПСИХОЛОГА
Драги наши родитељи,
Са увођењем ванредног стања наша уобичајена свакодневица потпуно се променила. Сада дани изгледају тако да највећи део времена проводимо код куће, контакти са другим особама су сведени на минимум и своје свакодневне активност не можемо да обављамо на уобичајени начин. Наравно, и функционисање породица је у таквим околностима измењено и отежано. Ви, као родитељи, одједном сте добили и неке нове улоге (сада сте и васпитачи и наставници и другови својој деци), при чему захтеве тих нових улога морате извршавати у отежаним условима. Већина вас је вероватно и радно ангажована. И да то не буде све, за сада нам нису познате временске одреднице у којима ће се живот вратити у уобичајене токове …
Због тога сам, као психолог школе, желела да вам упутим неколико редова за које се надам да ће вама и вашим породицама олакшати функционисање у наредном периоду.
Општи савети
Савет који сте до сада већ сигурно прочитали, али који је од највеће важности је да настојите да сваки дан има свој ритам и да буде организован. Породица мора устајати у исто време, имати заједничке оброке, затим време за рад и на крају време за одмор и забаву. Важно је да направите договор око ритма сваког дана и обавеза које ће укућани имати. Време за одмор и забаву је, такође од велике важности. Управо активности који нас забављају и опуштају, учиниће да лакше пребродимо период који је пред нама и да будемо толерантнији једни према другима.
Други кључни савет је да останете информисани. Свакако сте и сами прметила да превелика изложеност информацијама ствара узнемиреност, посебно ако информације долазе из непроверених извора (на пр. друштвених мрежа). Зато ограничите време у току дана када ћете се информисати и информишите се само путем званичних извора.
Савети за време које породица проводи заједно
Свака породица се у овом периоду налази у измењеним и значајно отежаним околностима. Присиљени смо да време проводимо у затвореном простору и непрекидно смо упућени једни на друге. Саме ове околности неминовно стварају фрустрацију, а фрустрација (другим речима незадовољаство) свакако ће водити до чешћих конфликата.
Како онда да функционишете у таквим оконостима? Настојте да будете толерантни, и више него иначе и да имате више разумевања. Будите свесни тога да измењене околности и код вас и код ваших укућана стварају нервозу. Покажите толерантност. Не мора се свака свађа настављати и постати жучна. Уколико се и деси жучна расправа, зауставите је и повуците се свако у свој простор. Подсећајте на толерантност и себе и друге чланове породице. Такође подсећајте се, да ће се ове измењене околости сигурно трајати само ограничено време.
Такође, можете предузети и одређене кораке како бисте умањили могућност настајања конфликата. Договорите се о личном простору и личном времену сваког члана породице. Сваки члан породице треба да има свој простор у који ће се повући када осети нервозу. Можете се унапред договорити и о времену за себе које ће сваки укућанин провести у свом простору. Мама и тата се могу договорити о времену које ће наизменично свако од њих проводити у свом простору, одвојен од породице и „пунити батерије“. Адолесцентима може бити посебно важно да неко време проведу у комуникацији са вршњацима, без непосредног надзора родитеља. Покажите разумевање и за ову потребу.
Конфликте ћете умањити и тако што направите нову расподелу послова у кући. У расподелу морају сви бити укључени. Млађе чланове породице задужите за помоћ у припреми оброка, постављање и распремање стола, уређивање своје гардеробе, одржавање хигијене простора, изношење смећа; старије обучите за припрему једноставних оброка, редовне одласке у набавку, научите их да рукују машином за веш или судове. Наравно, један део обавеза остаје и родитељима. На тај начин обезбедићете структуру дана, подједнако ћете задужити све чланове породице и умањити осећај „надређености“ родитеља.
Инсистирајте да учење и извршаавње школских обавеза буде свакодневно (најбоље свакога дана у исто време). Не само да и сада постоји обавеза наставника да прате и евидентирају све активности ученика, већ ће њихово садашње (не)ангажовање свакако утицати да будуће оцене. Редован рад ће ученицима олакшати и повратак у школу и брже уходавање у редовну наставу када она буде поново успостављена.
Осмислите заједничке игре или забаву за целу породицу (неке од идеја већ постоје овде на сајту, а нове идеје ћете пронаћи и на интернету). Опуштање и забава морали би бити саставни део сваког вашег дана. Већ је речено де је улога родитеља сада усложњена и отежана, а деци је онемогућено задовољавање њихове природне потребе за физичком активношћу и дружењем. Зато треба укључити забавне и растерећујуће садржаје. Пронађите активности у којима ће учествовати и уживати цела породица.
Како да утичете на вашу децу да поштују прописане мере превенције и одржавања личне хигијене и хигијене предмета? Посебно ако су адолесценти
Адолесцнеција је најједноставније речено период у коме ваше дете прелази из ципела детета у ципеле одрасле особе. Зато они у овом периоду нису ни једно ни друго: ни деца да би уважила ауторитет родитеља ни одрасли да би имали капацитет да разумеју озбиљност ситуације и понашају се одговорно. Адолесценти су по природи бунтовни, жељни да буду своји, независни и увек спремни на расправу са родитељима или ауторитетима. Управо та спремност на расправу и одбациавње захтева ауторитета, сада може створити реалан проблем. Уз то, адолесценцију карактерише и осећање свемоћи- неће се то мени догодити.
И како онда да утичете на адолесценте? Разговарајте са њима као са одраслом особом. Изнесите чињенице и јавно доступне податке. Укажите да се проблемом баве стручне особе (лекари) и да је опасност реална. Не говорите им о обавезама и забранама, већ наглашавајте алтруизам и солидарност. Објасните им да морамо бринути о другима, морамо заштити друге. Мере које сви треба да предузимамо, штите и нас, али штите и друге. Сви можемо бити потенцијални преносиоци. Сви можемо довести до обољевања особа које су нам драге и важне. Чак и већег броја особа. Такву одговорност нико не жели да преузме. Такође, што доследније цела популација буде поштовала прописане мере, ситуација ће се брже решити.
Разговарајте са адослесценита и о информацијама до којих су они дошли. Уважите њихов труд да се информишу и формирају сопствено мишљење. На тај начин ћете одржати комуникацију са њима, што је сада јако важно. Наравно, враћајте се стално на мере превенције и наглашавајте да је ово ситуација у којој смо сви заједно и само заједно је можемо и решити.
Са децом на млађем узрасту можете разговарати и директивно. Саопштити им да се мере превенције морају поштовати, да ћете их поштовати сви у породици, све док тако буде препоручено. Такође, ове мере важе само током боравка напољу, време проведено са породицом може бити испуњено забавом и без оптерећења.
Предложите деци да пишу дневник (при томе настојте да га пишу у свеци). Предложите им да запишу по неколико реченица везаних за то ште је у протеклом дану било лепо, забавно, занимљиво, другачије. Појасните им да ће када се ванредна ситуација заврши бити забано да се присете својих догодовштина у току изолације и да се томе насмеју заједно са пријатељима.
Никако не заборавите да сте ви главни модел својој деци! У оноликој мери у којој ви поштујете превентиовне мере и мере одржавање хигијене, у толикој мери ће то чини и ваша деца.
И на крају- шта родитељи треба да ураде за себе?
Највећи део терета је на вама, драги родитељи, и управо због тога треба да бринете и о себи.
Дефинишите свој део простора у стану и направите договор са брачним другом о времену у току дана (или сваких неколико дана) које ћете провести одвојено од породице. Ово време вам може послужити да се једноставно одморите или да се бавите активностима које вас пуне енергијом. Сада је време када се можете поново заљубити у своју професију (прочитати чланке, књиге, погледати јутјуб снимке који нису у директној вези са вашом свакодневном праксом, али ће вас подсетити зашто волите свој посао), вратите се неком заборављеном хобију (научите да играте бриџ или преферанс; сликајте без обзира што мислите да немате таленат, обновите знање језика или научите нови, искористите доступне виртуелне туре градова или музеја које сте одувек желили да посетите), маме сада могу научити да шију, плету или преправљају одећу; тате могу преко јутјуб туторијала научити како за изврше ситне поправке у кући; пронађите савете за бољу организацију и уређење простора; савете за израду украсних предмета ….
У свој план свакодневних активности неизоставно укључите разговоре са пријатељима. Ови разговори биће вам корисни и растерећујући на више начина. Размена информација о несташлуцима ваше и туђе деце показаће вам да сви пролазимо кроз ову ситуацију на сличан начин. Разменићете практичне идеје за боље свакодневно функционисање породице. И што је можда и најважније, можете поново да оживите лепе заједничке тренутке и направити планове за нова дружења када то буде могуће.
Задржите позитивну преспективу. Планирајте тачно један најлеши тренутак за сваки дан. Активност којој ћете се радовати. Да ли ће то бити леп оброк, гледање филма, читање књиге, бављење хобијем, виртуелна посета музеју или позоришној представи… одаберите сами. Друга важна ствар је да се кроз разговоре са пријатељима, брачним другом и децом подестите заједничких лепих тренутака (различитих прослава, неформалних дружења, путовања, опуштеног времана проведног у игри и забави, времена у природи). Направите планове како ћете што лепше и разноврсније провести време када се период изолације заврши. Размишљајте о предстојећем периоду. Такође, правећи планове за наредни период, можда ћете открити да ваш давно заборављни хоби или нова вештина коју ћете научите може бити извор додатних прихода. Или ће то можда постати нов начин да се опустите и забавите. Бриџ са пријаетљима сваке недеље после подне? Зашто да не? Часови плеса? Зашто да не?
Останите нам здрави!
Марија Боројевић, психолог школе