Поштовани ,
На основу Правилника о допуни Правилника о програму наставе и учења за пети,шести, седми и осми разред основног образовања и васпитања изашлог у
Службеном гласнику РС – Просветни гласник, бр. 17/2021 од 05.11.2021. године дошло је до измене у понуди школе у складу са својим организационим и просторним могућностима у избору обавезних слободних наставних активности
Концепт и сврха слободних наставних активности
Слободне наставне активности (у даљем тексту СНА), су део плана наставе и учења који школа планира Школским програмом и Годишњим планом рада. Ученици у сваком разреду, од петог до осмог, бирају један од три програма СНА који школа нуди што значи да ће сваки ученик током другог циклуса основног образовања и васпитања похађати четири различита програма. Ученици и њихови родитељи се пре избора упознају са понуђеним програмима на часу одељенског старешине, на родитељском састанку, путем сајта школе, лифлета и др. Одабрани програми СНА су за ученика обавезни а успех се изражава описном оценом и не утиче на општи успех.
Иако се за неке СНА може направити природна веза са одговарајућим обавезним предметима не треба их посматрати као неку врсту њиховог проширивања или продубљивања. У њиховом остваривању наставник се ослања на ученичка и школска и ваншколска знања и искуства. Програми СНА нису намењени само некој групи ученика као што су нпр. ученици који се спремају за такмичење или им је потребна додатна подршка у учењу. Сврха СНА је да допринесу остваривању општих исхода образовања и васпитања, развијању кључних и општих међупредметних компетенција потребним за сналажење у свакодневном животу. Осим тога, подршка су професионалном развоју ученика који на крају основне школе доносе важну одлуку о наставку школовања у контексту новог концепта средње школе у којој се полажу општа и стручна матура. И на краjу, мада не мање важно, СНА доприносе бољем упознавању ученика и њиховоj сарадњи, jер се остваруjу у групама састављеним од ученика из различитих одељења.
Програми СНА садрже циљ, компетенције, исходе, теме, кључне појмове садржаја, упутство за дидактичко-методичко остваривање и оцењивање ученика. Програми СНА које је припремио Завод дати су у две групе. Прву чине програми намењени ученицима 5. и 6. разреда, а другу 7. и 8.
Начин остваривања програма и улога наставника
Програми СНА су тако конципирани да фаворизују активност ученика, повезивање њиховог школског и ваншколског искуства, учење путем решавања проблема, сарадњу и тимски рад, као и употребу савремених технологија у образовне сврхе.
Програми СНА реализују се комбиновањем различитих техника рада са ученицима, као што су: презентациjе, демонстрациjе, студиjе случаjа, симулациjе, играње улога, дебате, рад у малим групама, рад на проjектима, гледање и анализа видео прилога, креативне радионице, рад у групи на платформама за учење, повезивање са вршњацима из других школа или држава, гостовања стручњака, учење у другим установама, посете разним дешавањима, укључивање у акције… Потенцира се самосталност ученика у активном начину учења, а улога наставника је превасходно у томе да уведу ученике у тему, представе им кључне појмове садржаја и подстакну их на активност коју затим усмеравају, прате и вреднују. Уколико је потребно може се користити модификовано кратко предавање које држи наставник или ученик.
Концепт СНА не базира се на коришћењу уџбеника који су посебно за њих припремљени. Напротив, ученици се подстичу да користе што различитије изворе информација и да према њима имају критички однос. Циљ је јачати ученике да се ослањају на сопствене снаге, да развијају компетенције за рад са подацима. Иако се очекује да ће се ученици у великој мери ослањати на интернет као брз и лако доступан извор информација, треба их охрабривати да користе и друге изворе као што су књиге, старе фотографије, интервју и др.
Праћење, вредновање и оцењивање
У складу са чланом 61. Закона о основном образовању и васпитању и Правилником о оцењивању ученика у основном образовању и васпитању (члан 7), СНА се описно оцењују (истиче се, добар и задовољава), а оцена не улази у општи успех ученика. То подразумева да наставник континуирано прати активности ученика и њихов напредак у достизању исхода и развоју компетенција.
Имајући у виду концепт програма СНА, исходе и компетенције које треба остварити, односно развити, процес праћења и вредновања ученичких постигнућа остварује се на различите начине. Ученици треба унапред да буду упознати шта ће се и на коjи начин пратити и вредновати.
Током школске године наставник пратити и вреднује и друге показатеље напретка као што су нпр. начин на који ученик учествује у активностима, како прикупља податке, како брани своје ставове. Посебно поуздани показатељи су квалитет постављених питања, способност да се нађе веза међу појавама, наведе пример, промени мишљење у контакту са аргументима, разликују чињенице од интерпретације, изведе закључак, прихвати другачије мишљење, примени научено, предвиде последице, дају креативна решења. Такође, наставник прати и вреднује како ученици међусобно сарађују, како решавају сукобе мишљења, како једни другима помажу, да ли испољавају иницијативу, како превазилазе тешкоће, да ли показују критичко мишљење или критицизам, колико су креативни.
Према кадровској и организационој могућности школе утврђена је листа предложених СНА
У школској 2024/2025. понуђене су следеће СНА:
ПЕТИ РАЗРЕД
1. МУЗИКОМ КРОЗ ЖИВОТ
НАСТАВНИК | ОДЕЉЕЊЕ | ДАН | ВРЕМЕ |
---|---|---|---|
Хана Вучићевић | V разред | четвртак | 13.15 |
2. ВЕЖБАЊЕМ ДО ЗДРАВЉА
НАСТАВНИК | ОДЕЉЕЊЕ | ДАН | ВРЕМЕ |
---|---|---|---|
Немања Варничић
|
V/1 V/5 и V/6 |
понедељак среда |
13.15 6. час (пре подне), 13.15 (по подне) |
Драгица Станојевић | V/2, V/3 и V/7 | четвртак | 7. час |
Слађана Мандић | V/4 и V/5 | петак | 13.15 |
3. ЦРТАЊЕ, СЛИКАЊЕ И ВАЈАЊЕ
НАСТАВНИК | ОДЕЉЕЊЕ | ДАН | ВРЕМЕ |
---|---|---|---|
Маријана Костић | V/1, V/2 и V/3 | уторак | 7. час |
Јована Митровић | V/6 и V/7 | петак | 13.15 |
Мирјана Курузовић Филиповић | V/4 и V/5 | петак | 13.15 |
ШЕСТИ РАЗРЕД
1. ЖИВОТНЕ ВЕШТИНЕ
НАСТАВНИК | ОДЕЉЕЊЕ | ДАН | ВРЕМЕ |
---|---|---|---|
Јелена Бероња | VI/2 и VI/4 VI/5 и VI/6 | среда петак | претчас 7. час |
Гордана Вукчевић | VI/3 | среда | 13.15 |
Мирјана Стојковић Шуштершић | VI/1 | четвртак (када иду пре подне) уторак (када иду по подне) | 7.час 13.20 |
2. САЧУВАЈМО НАШУ ПЛАНЕТУ
НАСТАВНИК | ОДЕЉЕЊЕ | ДАН | ВРЕМЕ |
---|---|---|---|
Жељана Маринковић | VI/4 и VI/5 | петак | 7.час (када иду пре подне) или претчас (када иду по подне) |
Милош Бобић | VI/1, VI/2, VI/3 и VI/6 | петак уторак | претчас (Б), претчас (А) |
3. МЕДИЈСКА ПИСМЕНОСТ
НАСТАВНИК | ОДЕЉЕЊЕ | ДАН | ВРЕМЕ |
---|---|---|---|
Весна Грегец | VI/1, VI/2, VI/3 и VI/6 | четвртак | 13.15 |
Виолета Јовановић | VI/4 и VI/5 | понедељак | претчас |
СЕДМИ РАЗРЕД
1. ЗАНИМЉИВА НАУКА
НАСТАВНИК | ОДЕЉЕЊЕ | ДАН | ВРЕМЕ |
---|---|---|---|
Никола Вучковић | VII/1, VII/2, VII/3, VII/4, VII/5 и VII/6 | среда |
7.час или претчас |
2. УМЕТНОСТ
НАСТАВНИК | ОДЕЉЕЊЕ | ДАН | ВРЕМЕ |
---|---|---|---|
Хана Вучићевић | VII/1, VII/2, VII/3, VII/4 и VII/6 | среда | 13.15 |
3.ПРЕДУЗЕТНИШТВО
НАСТАВНИК | ОДЕЉЕЊЕ | ДАН | ВРЕМЕ |
---|---|---|---|
Богдан Јованов | VII/1 и VII/3 | четвртак | 13.15 |
Владимир Зорић | VII/4 | среда | 7. час |
Љубомир Андрић | VII/2 | понедељак | 13.15 |
Дејан Џуверовић | VII/5 | уторак | претчас |
Мирјана Ђурић | VII/6 |
уторак петак |
13.15 (када иду пре подне) 13.15 (када иду поподне) |
ОСМИ РАЗРЕД
1. ФИЛОЗОФИЈА СА ДЕЦОМ
НАСТАВНИК | ОДЕЉЕЊЕ | ДАН | ВРЕМЕ |
---|---|---|---|
Маја Медар Цигановић | VIII/2, VIII/3, VIII/4 и VIII/5 | четвртак петак | 13.15 када А иде пре подне, 13.15, када А иде по подне |
Гордана Каитовић | VIII/7 | среда четвртак | претчас (када иду пре подне) 7.час (када иду поподне) |
Милица Ђокић | VIII/6 | среда | 7. час |
2. ВРЕДНОСТИ И ВРЛИНЕ КАО ЖИВОТНИ КОМПАС
НАСТАВНИК | ОДЕЉЕЊЕ | ДАН | ВРЕМЕ |
---|---|---|---|
Светлана Дробњак | VIII/2 и VIII/3 | понедељак | претчас |
Олга Кољеншић | VIII/4 и VIII/7 | петак | 13.15 |
Милана Стаменковић | VIII/1 | четвртак | 13.15 |
3. МОЈА ЖИВОТНА СРЕДИНА
НАСТАВНИК | ОДЕЉЕЊЕ | ДАН | ВРЕМЕ |
---|---|---|---|
Жељана Маринковић | VIII/2 и VIII/3 | понедељак | 7. час |
Никола Вучковић | VIII/5 и VIII/6 | четвртак | претчас |