ШТА ЈЕ УЧЕНИЧКИ ПАРЛАМЕНТ?
Ученички парламент је законом загарантована формална институција, која ученицима омогућава демократски начин удруживања ради заступања интереса свих ученика у школи, као и учешће ученика у доношењу одлука које се њих непосредно тичу.
Ученички парламент се оснива ради:
1) давања мишљења и предлога стручним органима, школском одбору, савету родитеља и директору о: правилима понашања у школи, мерама безбедности ученика, годишњем плану рада, школском развојном плану, школском програму, начину уређивања школског простора, избору уџбеника, слободним активностима, учешћу на спортским и другим такмичењима и организацији свих манифестација ученика у школи и ван ње и другим питањима од значаја за њихово образовање;
2) разматрања односа и сарадње ученика и наставника, васпитача или стручног сарадника и атмосфере у школи;
3) обавештавања ученика о питањима од посебног значаја за њихово школовање и о активностима ученичког парламента;
4) активног учешћа у процесу планирања развоја школе и у самовредновању школе;
Циљ активности је подстицање толеранције, активизма и креативности код ученика.
Парламент чине по два представника сваког одељења у школи. Парламент се бира сваке школске године и има председника, заменика председника и записничара.
Представници су у обавези да о свим садржајима, идејама, закључцима обавештавају своје Одељенске заједнице.
Руководиоци овим телом су председник Ученичког парламента и чланови Тима наставника координатора за Ученички парламент.
Састанци ће се одржавати у месецима који су назначени у Програму рада овог тела.
О раду парламента се редовно обавештава највиши стручни орган школе – Наставничко веће. Ученички парламент има пословник о раду.
Програм рада парламента саставни је део годишњег плана рада школе.
Ученички парламенти школа могу да се удруже у заједницу ученичких парламената, као и да сарађују са удружењима и организацијама које се баве заштитом и унапређењем права ученика.
Због чега је значајно постојање ученичких парламената?
- Због тога што гарантује основне слободе ученика, кроз остваривање права на слободу говора, изражавања, слободу удруживања, слободу изражавања сопственог мишљења.
- Ученички парламент омогућава лични развој ученика.
- Пружа могућност колективног одлучивања кроз ученичке парламенте и доприноси побољшању атмосфере и живота у школи.
- Ученички парламент доприноси развоју колективног односа и изградњу партнерства са наставницима, стручним сарадницима, директорима и органима школе.
- Ученички парламент је место које омогућава сарадњу, уважавање различитих аргументација и ставова.
- Ученички парламент подразумева усвајање демократског знања и вредности, кроз прихватање различитости.
- Ученички парламент омогућава развој демократске културе.
- Ученички парламент омогућава бољу комуникацију и подстиче доношење заједничких одлука прихватљивих за све стране.
Зашто је битно да ученици буду укључени у процес одлучивања кроз ученичке парламенте?
- Зато што ученици најбоље разумеју своје потребе.
- Зато што најбоље препознају своје проблеме и проблеме својих вршњака те у том смислу могу да омогуће школи да им што боље изађе у сусрет.
- Зато што ученички парламент пружа могућност учешћа свих ученика без обзира на расну, верску, националну, имовинску или полну припадност.
- Зато што се кроз ученички парламент лакше чује глас свих група и подгрупа у школи било да су у питању избеглице, интерно расељена лица, мањинске групе или лица са сметњама у развоју.
- Зато што млади треба да учествују у процесу одлучивања, јер на тај начин јачају своје самопоуздање и постају одговорне личности.
- Зато што ће се школске одлуке боље и спремније реализовати.
- Зато што се развија демократско друштво и праведније уређује школски живот.
- Зато што се тако побољшава однос и сарадња између ученика и наставника, васпитача или стручних сарадника.
- Зато што то утиче на њихову бољу информисаност.
- Зато што на тај начин они могу да подстакну активније учешће родитеља у школском животу.
- Зато што са својим идејама могу да покрену и реализују пројекте у сарадњи са органима школе.
- Зато што могу да покрену питања значајна за ученике у локалној заједници.
Добробити од оснивања ученичких парламената
- ЗА УЧЕНИКЕ
- ЗА ШКОЛУ И НАСТАВНИКЕ
- ЗА РОДИТЕЉЕ
- ЗА ЛОКАЛНУ ЗАЈЕДНИЦУ
- остваривање права гарантованих међународним и националним документима
- прихватање права и одговорности
- уважавање личности ученика
- свестран развој ученика
- искуство тимског рада
- учење о различитости и недискриминаторском понашању
- јасна и благовремена информисаност свих ученика
- могућност утицања на одлуке битне за ученике
- квалитет сарадње између ученика и наставника
- веће задовољство радом и животом у школи
- боља сарадња и комуникација са ученицима
- упознавање са жељама и потребама ученика
- смањивање одговорности и подела обавеза
- задовољство доношеним одлукама, без присиле
- смањивање времена које се троши на увођење реда и дисциплине у свакодневном раду
- лакша адаптација на промене
- веће задовољство радом и животом у школи
- одговорна деца која су свесна својих могућности и спремнија на бољу комуникацију
- лакше идентификовање потреба свих страна
- боља сарадња и задовољство школским процесом
- мањи број конфликтних ситуација које настају услед незадовољства школским животом између родитеља и деце
- примена научених вештина (прихватање различитих мишљења, толерантност, могућност аргументованог дискутовања…) у породичном животу кроз обострано учење и контат
- активно укључивање у школски процес
- лакше упознавање са потребама ученика и адекватно прилагођавање локалних акција
- лакша и боља информисаност о животу у школи
- боља расподела наменских средстава
- могућност двосмерне комуникације ради реализације заједничких циљева
- квалитет рада школа се побољшава чиме се побољшава квалитет живота у локалној заједници
У школској 2023/24. години Ученички парламент чине 26 ученика седмог и осмог разреда ОШ „Бранко Радичевић“.
Председник Ученичког парламента: Јана Лазаревић, VIII 3
Потпредседник: Момчило Хинић, VII 3
Записничар: Сара Радојичић, VIII 4
Радом Ученичког парламента координишу:
Наталија Буквић, наставница историје
Ивана Глувић, наставница биологије
Драгана Кукобат, наставница музичке културе
Слађан Игњатовић, наставник физике
Марина Илијевски, педагог школе